Selecteer een pagina

Het Odensehuis

27 april 2024 | Projecten

Het Odensehuis Papendrecht bestaat bijna vijf jaar en dankzij de inzet van een grote groep vrijwilligers (ca. 50) biedt het Odensehuis Papendrecht mensen met (beginnende) dementie, mantelzorgers, familie en vrienden een plek om samen te komen. Gasten komen uit o.a. de Alblasserwaard, Zwijndrecht, Dordrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.

Gedurende de afgelopen jaren heeft het Odensehuis Papendrecht gezien dat er een nieuwe doelgroep is ontstaan. Een doelgroep die ook te maken heeft met (een vorm van) dementie, maar over het algemeen jonger is en een opleiding/studie heeft gevolgd en/of werkzaam is geweest in het bedrijfsleven. Deze ‘nieuwe’ doelgroep heeft andere behoeftes en interesses, die niet aansluiten op het huidige aanbod van activiteiten van het Odensehuis Papendrecht. In de praktijk ziet men dan ook dat deze doelgroep snel afhaakt onder het mom van: ‘hier ben ik nog te goed voor’. In werkelijkheid is dat niet het geval, maar is het juist het aanbod dat niet aansluit.

Met het bestuur, vrijwilligers, mantelzorgers en betrokkenen is deze problematiek tijdens verschillende sessies aan de kaak gesteld en is gericht gezocht naar oplossingen. Dit heeft geleid tot een pilot: naast de bestaande groep, wordt een nieuwe groep opgestart in het Odensehuis voor jonge mensen met (een vorm van) dementie. Deze pilot speelt in op de veranderende vraag en interesses van de nieuwe doelgroep. De pilot is voor de duur van 2 jaar en is gestart in februari 2024.

Ben je of ken je iemand die interesse heeft in het Odensehuis Papendrecht? Je bent altijd van harte welkom om binnen te lopen! Kijk voor meer informatie op de website:  Home – Odensehuis Papendrecht