Selecteer een pagina

Helianthus

3 mei 2024 | Projecten

Helianthus is een centrum voor leven met en na kanker. Bij Helianthus kun je binnenlopen als je de diagnose kanker hebt gekregen, wanneer je kanker hebt gehad of een naaste bent van iemand die getroffen is door kanker.

Helianthus is 3 dagen per week geopend (di/wo/do). Naast deze locatie op de Singel in Dordrecht is er ook een Infopunt in het Albert Schweitzer ziekenhuis. Het Infopunt is alle dagen van de week open tot 14.00 uur (wo tot 12.00 uur) en is op de afdeling oncologie gevestigd.

Het centrum – en het Infopunt bestaat voornamelijk uit vrijwilligers waarvan een aantal ervaringsdeskundige zijn. Zij heten de gasten altijd een warm welkom en staan voor je klaar met een kop koffie of thee. De drempel is laag en de deur staat altijd open. Gasten kunnen in het centrum terecht als ze behoefte hebben aan een (tafel) gesprek, lotgenotencontact zoeken om ervaringen met elkaar te delen of graag willen deelnemen aan een activiteit ter ontspanning om zo even de ziekte te kunnen vergeten. Zo is er yoga, tai chi, er worden nek/schouder/voet massages gegeven, er is een sport- en zangroep. Ook worden er geregeld uitgebreide lunches georganiseerd, samen eten is gezellig en verbindt. Tevens zijn er lotgenotengroepen zoals een jonge vrouwen groep, een naastengroep en een mannengroep. Deze gasten hebben een soortgelijk verhaal en delen met elkaar ervaringen en gebeurtenissen. Ook worden er, in overleg, gezamenlijke activiteiten afgestemd. Een groep waar je vooral jezelf kunt zijn en je gedachten met elkaar kunt delen.

Helianthus bestaat dit jaar al 10 jaar, iets waar we dan ook erg trots op zijn. Zoveel gasten hebben de weg naar Helianthus gevonden de afgelopen jaren, we hebben veel mooie en bijzondere gesprekken gevoerd in de woonkamer van Helianthus en ook veel leuke activiteiten met elkaar ondernomen. We hopen nog veel mensen kennis te mogen laten maken met ons, we staan voor hen klaar want ze staan er niet alleen voor.