Selecteer een pagina

De teek de baas!

23 april 2024 | Projecten

De voortdurende zoektocht naar een vaccin tegen Lymeziekte en andere tekenbeetziekten is van groot belang vanwege de ernstige gevolgen van besmettingen en de toenemende frequentie van tekenbeten in Nederland. Jaarlijks worden meer dan één miljoen mensen door teken gebeten, waarbij een aanzienlijk percentage van deze teken besmet is met de Borrelia-bacterie, de veroorzaker van Lymeziekte. De ziekte kan leiden tot ernstige klachten zoals hartproblemen, reumatische klachten en zelfs hersenbeschadigingen. Daarnaast zijn er ook nog andere virussen, bacteriën en zelfs parasieten die de teek kan overdragen op de mens. Dit benadrukt de dringende noodzaak voor een effectief vaccin tegen Lymeziekte en andere tekenbeetziekten.

Het Amsterdams Multidisciplinair Lyme Borreliose Centrum (AMLC), onder leiding van Professor Joppe Hovius, richt zich op het ontwikkelen van een vaccin om mensen te beschermen tegen besmette tekenbeten. Voorgaande studies, mede gefinancierd door Stichting Per Pugnam, Quod Ames, hebben al geleid tot de ontdekking van veelbelovende tekenspeekseleiwitten die mogelijk als basis kunnen dienen voor een dergelijk anti-teken vaccin. Deze onderzoeken hebben geleid tot meerder wetenschappelijke publicaties en een promotie opgeleverd van Dr. Michelle Klouwens.

Het huidige onderzoek van het AMLC, dat eveneens gesteund wordt door Stichting Per Pugnam, Quod Ames, borduurt verder op deze bevindingen. Hierbij richten de onderzoekers hun pijlen op zowel de Lymebacterie als de teek. Dit zal niet alleen leiden tot een volgende promotie, van Drs. Alexis Burnham, maar ook een vaccin tegen Lymeziekte en andere tekenbeetziekten een stap dichterbij brengen. De ondersteuning van de stichting speelt hierbij een cruciale rol in het mogelijk maken van dit belangrijke onderzoek en het vergroten van de publieke bekendheid en acceptatie van een toekomstig vaccin.

Wim kwam thuis met 23 teken, en doet mee aan proef met vaccin tegen ziekte van Lyme | RTL Nieuws | RTL.nl – 28 mei 2024