Selecteer een pagina

Behandeling baarmoederhalskanker

15 april 2024 | Projecten

Er wordt in dit onderzoek  gekeken of we het eigen immuunsysteem kunnen activeren door baarmoederhalskankercellen op een andere manier te doden door middel van necroptose (een alternatieve vorm van celdood). Het onderzoek wordt geleid door Jacqueline Tromp (Internist-)oncoloog. Doelgroep van dit onderzoek zijn patiënten met baarmoederhalskanker. Ieder jaar krijgen ongeveer 800 vrouwen de diagnose baarmoederhalskanker. Baarmoederhalskanker komt vooral voor bij vrouwen tussen de 35 en 45 jaar. Helaas overlijden er jaarlijks 200 vrouwen aan de gevolgen van deze ziekte.

Patiënten met een gevorderd stadium van baarmoederhalskanker hebben 40-60% kans om uitzaaiingen te ontwikkelen. De behandelopties en overlevingskansen zijn beperkt. Daarom willen we de behandeling verbeteren voor deze patiënten. Immunotherapie is een veel belovende behandeling voor andere soorten van kanker, maar we weten dat patiënten met baarmoederhalskanker nauwelijks reageren op immunotherapie. We willen onderzoeken of we door het opwekken van een alternatieve vorm van celdood het immuunsysteem aan kunnen zetten en zo de baarmoederhalskankercellen gevoelig kunnen maken voor immunotherapie.

Patiënten met gevorderde baarmoederhalskanker worden behandeld met bestraling in combinatie met chemotherapie (chemoradiatie). Bij het ontstaan van baarmoederhalskanker speelt het humaan papillomavirus een belangrijke rol. Je zou daarom verwachten dat het immuunsysteem een belangrijke rol speelt in het opruimen van de kanker, maar dat valt tegen. Daarom is het doel van ons onderzoek om het immuunsysteem actief te maken in patiënten met baarmoederhalskanker. Dit willen we doen door de kankercellen dood te maken op een manier waarop het immuumsysteem geactiveerd wordt. Deze vorm van celdood heet necroptose.

We beginnen om in het laboratorium te onderzoeken of we cellen van baarmoederhalskankerpatiënten kunnen doden door necroptose op te wekken en tot wat voor reactie van het immuunsysteem dit leidt.  Ook willen we onderzoeken of geneesmiddelen die necroptose opwekken in combinatie met chemoradiatie (de huidige standaardbehandeling) leiden tot meer celdood en of de baarmoederhalskankercellen vervolgens beter door het immuunsysteem worden opgeruimd. Als laatste willen we weten of de necroptose opwekkende middelen, baarmoederhalskankercellen gevoeliger maken voor immunotherapie (in combinatie met chemoradiatie). Het hierboven beschreven onderzoek kan leiden tot betere behandelingen van patiënten met baarmoederhalskanker. Met de steun van Stichting Per Pugnam, Quod Ames kunnen we deze pilot studie opstarten.